Premium Marketing Technology

Kako je Apple postao najvrijedniji brend na svijetu?

Gledajući unazad 40 i više godina, Apple je uvijek bio tu sa nama ali u jednom momentu se uz Samsung izdvojio kao neprikosloveni vladar na polju inovacija i tehnologije.

Čak šta više, Apple je postao najvrijedniji brend na svijetu i nekoliko godina proglašavan za istog, najviše zahvaljujući lansiranju svog prvog pametnog telefona iPhone 2007. godine.

iPhone je promjenio način na koji koristimo mobilne uređaje, uvodeći kapacitivni ekran osetljiv na dodir i jednostavan interfejs i doveo Apple na tron najvrijednijeg na svijetu.

Kako je došlo do toga?

Istorija i Apple

Prvi mobilni telefon je napravila kompanija Motorola. Martin Cooper, inženjer u Motoroli, smatra se za osobu koja je izvela prvi javni mobilni poziv koristeći mobilni telefon. To se dogodilo 3. aprila 1973. godine u Njujorku. Telefon koji je korišćen u tom trenutku bio je Motorola DynaTAC 8000X, koji je postao prvi komercijalno dostupni mobilni telefon nekoliko godina kasnije, 1983. godine.

Motorola je takođe doprinela razvoju tehnologije mobilne telefonije i ima značajnu ulogu u stvaranju osnova za ono što danas poznajemo kao mobilne telefone i pametne telefone.

Nakon Motorole, više kompanija je počelo razvijati i proizvoditi mobilne telefone, doprinoseći tako razvoju mobilne tehnologije. Među glavnim su se izdvojile Nokia, Ericsson, Samsung i LG.

U vreme kada je Nokia bila vodeći proizvođač mobilnih telefona (1990-ih i početkom 2000-ih), Apple nije bio značajan igrač na tržištu mobilnih uređaja. Apple se tada uglavnom fokusirao na računare i softver. Glavni proizvodi Apple su bili MacOS i računari.

 

Teorija "velike nužde": Inovacija mora doći sada!

U vrijeme uspona kompanija Nokia, Sony, Samsung i LG-a na polju mobilnih telefona, osnivač Apple-a, Steve Jobs je razmišljao o novim mogućnostima.

Apple je tada bio u blagoj stagnaciji sa inovacijama, te im je bilo potrebno nešto revolucionarno što će promjeniti svijet.

Osnivač Apple-a je te 2007. godine predstavio nešto novo i drugačije. Spojio je Internet i telefon, predstavio poziv i multimediju zajedno u jednom uređaju. Taj uređaj mi danas poznajemo kao pametni telefon (eng. smartphone).

Predstavljen je iPhone.

Skraćenica “iPhone” označava “internet phone”, odnosno telefon koji je sposoban za povezivanje sa internetom. Kada je Apple lansirao prvi iPhone 2007. godine, ovaj naziv je bio odraz njegove sposobnosti da se poveže sa internetom i da omogući korisnicima da surfaju webom, šalju e-poštu, koriste aplikacije i još mnogo toga.

Osim ovog osnovnog značenja, “iPhone” je postao simbol za inovaciju, tehnološki napredak i promenu načina na koji komuniciramo i koristimo mobilne uređaje. Ovaj proizvod je značajno uticao na mobilnu industriju i promjenio je način na koji koristimo telefone i druge uređaje.

Do momenta pojavljivanja prvog iPhone uređaja, telefoni su se koristili isključivo za pozive uz po neke inovacije pojedinačnih proizvođača.

Do tada, uz telefon smo koristili MP3 player, MP4 player i iPod. iPhone je objedinio sve te uređaje i formate pod jedan uređaj.

Kreće i ne zaustavlja se

Od 2007. godine kada je Apple lansirao prvi iPhone, kompanija je kontinuirano izbacivala nove uređaje na tržište.

iPhone je bio prekretnica koja je promenila industriju pametnih telefona, a Apple je od tada postavio tradiciju redovnog izdavanja novih uređaja i inovacija na godišnjem nivou. 

Jabuka nam donosi sledeće uređaje:

2007: Prvi iPhone, koji je postavio osnove modernih pametnih telefona.
2008: iPhone 3G sa podrškom za brzi internet.
2009: iPhone 3GS sa boljim performansama i kamerom.
2010: iPhone 4 sa Retina ekranom i redizajniranim izgledom.
2011: iPhone 4S sa Siri, digitalnim asistentom.
2012: iPhone 5 sa većim ekranom i Lightning konektorom.
2013: iPhone 5S i iPhone 5C, prvi sa senzorom otiska prsta.
2014: iPhone 6 i iPhone 6 Plus sa većim ekranima.
2015: iPhone 6S i iPhone 6S Plus sa 3D Touch tehnologijom.
2016: iPhone 7 i iPhone 7 Plus sa boljim kamerama i bez 3.5mm audio priključka.
2017: iPhone 8, iPhone 8 Plus i iPhone X sa bežičnim punjenjem i Face ID-om.
2018: iPhone XR, iPhone XS i iPhone XS Max sa bržim čipom i naprednim kamerama.
2019: iPhone 11, iPhone 11 Pro i iPhone 11 Pro Max sa poboljšanim kamerama i performansama.
2020: iPhone SE (2. generacija) sa snažnim čipom po pristupačnoj cijeni.
2020: iPhone 12, iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro i iPhone 12 Pro Max sa 5G podrškom.
2021: iPhone 13 serija sa unapređenim kamerama i bržim čipom.
2022: iPhone 14 serija sa unapređenim 3nm čipom, grafikom i kamerom.

Osim iPhone-a, Apple je lansirao i druge proizvode kao što su iPad, Mac računare, Apple Watch pametne satove, AirPods slušalice i mnoge druge. Ovaj kontinuirani niz inovacija i novih uređaja je doprineo Apple-ovoj poziciji kao jednog od vodećih tehnoloških brendova.

Konkurencija

Glavni konkurent Apple-a u industriji pametnih telefona i tehnologije je Samsung. Ove dve kompanije su dugi niz godina vodile trku za dominaciju na tržištu pametnih telefona i često se smatraju “velikim rivalima”.

Međutim, važno je napomenuti da Apple i Samsung nisu konkurenti samo u segmentu pametnih telefona, već i u drugim sferama tehnološke industrije kao što su tablet uređaji, pametni satovi, televizori i drugi uređaji.

Nokia je dominirala tržištem mobilnih telefona pre pojave iPhone-a. Međutim, kompanija nije adekvatno reagovala na brzu promenu trendova i zahteva tržišta koje je iPhone doveo. Nokijini telefoni su često koristili stariji operativni sistem Symbian, koji nije pružao isto intuitivno korisničko iskustvo kao iOS. Osim toga, Nokijin fokus na hardver i zanemarivanje ekosistema aplikacija doprinelo je njenom gubitku tržišnog udela.

BlackBerry je takođe osećao konkurenciju iPhone-a. Njihovi uređaji su bili popularni među poslovnim korisnicima zbog svoje tastature i sigurnosti, ali iPhone je doneo više fokusa na multitouch ekrane i širok spektar aplikacija.

Iako je Motorola imala prisutan udeo na tržištu mobilnih telefona, iPhone je pokazao novi pristup dizajnu i interfejsu. Motorola se suočila sa izazovom prilagođavanja novim trendovima.

Sony Ericsson se suočio sa sličnim izazovima kao i drugi proizvođači, a konkurencija od strane iPhone-a je podstakla promene u njihovom pristupu mobilnoj tehnologiji.

Ostali proizvođači su se prilagodili promjenama tako što su prešli na Android operativni sistem i fokusirali se na dizajn i inovacije na drugim poljima (Nokia je sada poznata kao brend u svijetu računarskih mreža i bežične tehnologije). Drugi su imali teži put i nisu uspeli da održe tržišni udeo.

Apple je donio promene koje su zahtevale prilagodljivost i inovacije, i industrija mobilnih uređaja se od tada značajno promenila.

Šta je dovelo do toga da Apple bude navrijedniji brend na svijetu?

Apple je postao jedan od najpoznatijih brendova u svetu zahvaljujući kombinaciji inovacija, dizajna, marketinga i poslovne strategije.

Osim toga, Apple je promjenio pristup tržištu, brendu, korisnicima i donio neke nove stvari:

Revolutionarni proizvodi: Apple je počeo svoj uspon sa revolucionarnim proizvodima kao što su Apple I i Apple II računari, ali je pravi preokret napravio sa lansiranjem iPhone-a 2007. godine. 

Inovacija u dizajnu: Apple je uvek stavlja veliki fokus na dizajn svojih proizvoda. Minimalistički dizajn, čiste linije i pažljivo izabrani materijali postali su prepoznatljivi za brend. Ovo je doprinelo atraktivnosti proizvoda i stvorilo kult “Apple estetike”.

Jednostavnost i intuitivnost: Apple proizvodi su poznati po svojoj jednostavnosti i intuitivnosti. Korisničko iskustvo je postavljeno kao prioritet, čineći proizvode pristupačnim i lako razumljivim čak i onima koji nisu tehnički stručnjaci.

Ekosistem: Apple je izgradio širok ekosistem proizvoda i usluga koji se međusobno integrišu, poput iPhone-a, iPad-a, Mac računara, Apple Watch-a, AirPods slušalica, iCloud usluga i aplikacija. Ovo je korisnicima omogućilo da se lako presele sa jednog uređaja na drugi, povećavajući njihovu lojalnost prema brendu.

Marketing: Apple je poznat po svojim efikasnim marketinškim kampanjama. Kampanje kao što su “Think Different” i “Get a Mac” su postale ikonične i pomogle su izgradnji snažnog identiteta brenda.

Inovacija i istraživanje: Apple konstantno radi na inovacijama i istraživanju novih tehnologija. To im pomaže da ostanu korak ispred konkurencije i da uvode nove proizvode i funkcije koje privlače pažnju korisnika.

Fokus na korisničko iskustvo: Apple je poznat po svom izuzetnom korisničkom servisu i podršci. Održavanje pozitivnog korisničkog iskustva doprinosi reputaciji brenda.

Povezanost sa liderom: Osnivač Apple-a, Steve Jobs, bio je harizmatičan lider koji je igrao ključnu ulogu u oblikovanju identiteta i vrednosti kompanije. Njegova strast prema inovacijama i dizajnu postala je simbol brenda.

Kombinacija ovih faktora je doprinela tome da Apple postane prepoznatljiv i jedan od najvrijednijih brendova na svijetu.

Važno je napomenuti da je ovo samo jedan dio aspekta, a da je stvarnost mnogo složenija i obuhvata još mnogo aspekata koji su uticali na uspjeh brenda.

 

Vječito pitanje: Apple ili Samsung? iOS ili Android?

Za kraj analize o uspjehu kompanije Apple ostaje vječito pitanje da li Apple ili Samsung

Pitanje da li je Apple bolji od Samsunga (ili obrnuto) nije jednostavno pitanje koje se može opštevažeće odgovoriti, jer to zavisi od ličnih potreba i prioriteta svakog korisnika. Obe kompanije imaju svoje prednosti i nedostatke, te je važno uzeti u obzir nekoliko faktora pre nego donesete odluku koja vam više odgovara.

Imamo korisnike koji su sa Apple uređaja prešli na Samsung uređaje i koji su zadovoljni a takođe imamo Samsung  (Android) korisnike koji su prešli na Apple uređaje i takođe su zadovoljni.

Prava istina se krije u rečenici: Svaki korisnik je pronašao u nekom uređaju šta mu odgovara.

Studio za digitalne tehnologije

Mi smo studio za digitalne tehnologije koji se bavi razvojem web rješenja i digitalnim tehnologijama.

Koristimo snagu digitalne tehnologije za izgradnju boljeg i kvalitetnijeg digitalnog nastupa naših klijenata na online tržištu proizvoda i usluga.

Svakom našem klijentu nudimo različite strategije integrisanih usluga i koristimo kombinaciju digitalnih tehnologija za povećanje vidljivosti, konverzija, prihoda i opšteg poboljšanja poslovanja.

Možete nas kontaktirati putem forme ispod ili direktno na mail office@intelius.ba i na telefon +387 66 816 492.

Kompanija
Ovlaštena osoba
Vaša poruka
Podijelite sa prijateljima
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email

Želite li saznati još više?